reklama

Kde bolelo tam bolelo, bol deň ako každý tretí...

Na svojom blogu týmto článkom otváram rubriku, ktorej názov som si požičala od môjho obľúbeného Radošinského naivného divadla. Vystihuje totiž v stručnosti to, čo bude jej obsahom. Keď som písala o niektorých prípadoch, ktoré zasahovali do osobného alebo pracovného života dotknutých, zmenila som mená a situácie tak, aby im moje články nemohli žiadnym spôsobom ublížiť. No ublížiť sa dá rôznymi štýlmi a v tomto ohľade sme veľmi tvorivým národom.Preto v tejto rubrike budem písať príbehy, ktoré sa odohrali v jednej absurdnej krajine podobnej tej našej, kde sa usídlila ľudská hlúposť, neochota a ignorancia. Podobnosť so skutočnými osobami je náhodná, preto bude úplne zbytočné pátrať po ich identite. Keď prídu časy, že sa nebude treba báť o svoju prácu, deti, peniaze a priateľov, vrátime sa späť na Slovensko. Príbeh prvý: Helenka

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)

V kancelárii bolo asi 40 stupňov. Železobetónová presklená obluda sa každou minútou zahrievala viac a viac. Počítač sa roztápal, pracovať sa nedalo a pripojenie na internet bolo syzifovskou robotou.
Niekto zaklopal na dokorán otvorené dvere. Jana zodvihla zrak: -Ďalej!
Na prahu stála mladučká drobná dievčina. Cez plece mala prehodenú veľkú tašku na dlhom remienku. Končila jej asi v polovici lýtok a vykúkala z nej halda papierov. Nervózne nazerala dnu, aby zistila, odkiaľ k nej hlas prichádza. Jana sa vynorila spoza počítača:
- Dobrý deň! Prajete si?
- Dobrý deň. Prišla som sa niečo opýtať. Môžem? - znela dosť naliehavo.
- Nech sa páči.
Dievčina sa posadila na kraj vŕzgajúcej stoličky, tašku si položila na kolená a oboma rukami ju objala. Jana na ňu spýtavo pozerala. Vzbudila v nej záujem a cítila, že teraz nebude reč o bežných formalitách. Napriek tomu jej v hlave prebiehalo niekoľko potenciálnych scenárov tohto stretnutia: "Mladá ušla z domu a nemá kde bývať...alebo otehotnela a nevie čo so sebou. A možno je to iba ďalšia otravná študentka s dotazníkmi. Len čo sa odovzdajú jedny diplomovky, sú tu hneď ďalšie nabudené otravy."
Pri predstave päťstranového dotazníka Jana nevdojak vyvrátila oči stĺpom.
Mladá si to všimla, oči zabodla do zeme a nepokojne začala krútiť prsteňom na ruke.
- Viete, chcela by som vedieť, ako sa píše trestné oznámenie. - , keď dopovedala, odvážila sa pozrieť znovu Jane do tváre. Prečítala si z nej prekvapenie.
- Trestné oznámenie? To ste ale zrejme na zlej adrese, slečna. To sa treba ísť podučiť na políciu. - povedala trochu pobavene, no nedalo jej, aby sa nespýtala: - A na koho?
Mladá len na to čakala a spustila evidentne pripravený monológ:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

-Viete, som študentka pedagogiky a tento semester sme mali praxovať v nejakom výchovno-vzdelávacom zariadení. Ja som si vybrala detský domov, pretože tu bola možnosť praxovať aj cez prázdniny. Bola som pridelená do výchovnej skupiny k malým deťom. Veľmi som sa potešila, lebo malé detičky mám rada. Hneď prvý deň sa mi tam ale znepáčilo. To kvôli Helenke...

Hlas jej preskočil a odmlčala sa. Dýchala plytko, plecia sa jej prudko dvíhali a zdalo sa, že sa rozplače. Jana nevedela, či ju má povzbudiť v rozprávaní, alebo radšej snáď zastaviť. Vedela hlavne to, že v tejto chvíli nemá chuť ani silu, riešiť jej slzy, nech je ich príčinou čokoľvek.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napokon sa zo dvakrát zhlboka nadýchla: - Ona u bije! - povedala odhodlane.
- Kto koho bije?
- Ona bije malú Helenku. Všetky bije. Ale tak normálne. Ju ale veľmi. Povedzte mi, ako to môže? -nečakala odpoveď a výčitka zostala visieť vo vzduchu. -Toto robí pedagóg? Veď ten drobček nemá ešte ani tri roky...a nič také strašné nerobí... Potrebujem na ňu napísať trestné oznámenie.
- Stále neviem na koho?
- Na vychovávateľku.
- Ako viete, že ju bije? Videla ste to?
- Áno. Na vlastné oči. Kmáše ju za vlasy a za tú chvíľu, čo som tam, ju veľakrát strašne vycápala.
- Videl to ešte niekto okrem vás?
- Určite áno. Naposledy to bolo pri obede, keď nechcela jesť. Ona je taká maličká a drobučká. Asi je aj oneskorená vo vývine, možno mentálne postihnutá. Je trošku pomalšia, potrebuje viac času, ale ak jej človek pekne vysvetlí... no...nemá jej kto. Radšej ju zbila. - hlas jej znovu preskočil, - Pomôžete mi s tým trestným oznámením?
- Videli ste na nej potom nejaké modriny alebo odreniny?
- Hm...neviem. Nevšimla som si. Nemala som možnosť si ju poriadne poprezerať. A vtedy ma to ani nenapadlo. Bolo mi jej veľmi ľúto. Taká malá a slabučká...a taká statočná...iba dve slzičky vypustila.
- Dosvedčí vám tú výpoveď niekto? Kuchárky, ostatné vychovávateľky...
- O tom dosť pochybujem. Veď tam boli a nič nepovedali.
- Potom to vaše trestné oznámenie asi nedopadne najlepšie. Poznáte to - slovo proti slovu. Vy poviete, že ju bije, ona povie, že ju nebije a nič sa nedá dokázať.
- A keď sa opýtajú Helenky?
- Ako hovoríte, je ešte maličká a výpoveď takýchto malých detí nemá veľkú váhu.
- Tak to vlastne nevadí, že každý deň príde o hrsť vlasov? Tak to vlastne nevadí, že namiesto toho, aby sa jej niekto venoval, zmláti ju? Nevadí, že ktoviekoľko rokov ju tá harpyja bude ničiť? Vám to nevadí, že to bude jej jasná cesta do nejakého ústavu pre choromyseľných?
- Mne to vadí, verte mi, ale skutočne neviem, ako by som mohla pomôcť. Nedá sa nič robiť.
- Tak tomuto neverím! - dievčina nasrdene vstala a bez pozdravu za sebou zabuchla dvere kancelárie.
Záclona sa ako lodná plachta napla pod náporom prievanu a potom klesla späť v nehybnom tichom dusne.

Natália Blahová

Natália Blahová

Bloger 
  • Počet článkov:  369
  •  | 
  • Páči sa:  49x

Som sociálna poradkyňa. Ľudské práva, práva dieťaťa, rodinná a sociálna politika sú témy, ktorými sa zaoberám celý svoj pracovný život. Túžim po slušnom štáte, ktorý by fungoval pre ľudí a myslel aj na tých najslabších. Zoznam autorových rubrík:  RodinaúvahyPoéziapocitovkyknižnicaKomentáreu násPolitikafotonezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu