reklama

Mami, korytnačka má zelené koryto?

Keď prestali žvatlať a osvojili si syntax, myslela som si, že celá sranda okolo detských breptov skončila. Omyl. Má sofistikovanejšiu podobu a okorení aj najnudnejší rozhovor.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (32)

Začnem od najstaršieho.
Jakub. Má 16 rokov. Chudák. Hrozne zlý vek. Človeka klame aj obraz v zrkadle. Hovorí mu - som majster sveta, všetkému rozumiem, všetko chápem, viem čo nechcem a polovica zemegule je strašne trápna.

Šimon. Má 9 rokov. Vek objavov, ťažkých diskusií o fungovaní sveta a nasávanie nového. Pre brata doterný element, pre sestru objekt, na ktorý sa dá vždy niečo s chuťou požalovať.

Alžbeta. Má 6 rokov. Amazonka, Pocahontas a Barbie v jednej osobe. Všetko, čo sa iné ženy učia na to, aby ovládali svet okolo seba, jej bolo nevdojak vložené do vienka. Zaklipká mihálnicami, vie nasilu plakať tak, že jej tečú slzy, vie preafektovane zohrať herecké predstavenie na počkanie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aktéri nasledovných výrokov sú predstavení, tak prejdime k veci. Počas roka sa mi podarilo zachytiť do písomnej formy ich výroky. Veľmi ma mrzí, že tých navždy zabudnutých je viac, ale teším sa, že aspoň fragmenty zostali. A keďže som mala potrebu vniesť aspoň malý úsmev do týchto pohnutých čias, ponúkam vám na spestrenie dňa ich táraninky.

Pokojný nedeľný večer a tradičné kúpanie. Ešte stále majú tí dvaja mladší túžbu vteperiť sa spolu do vane. Navláčia tam celé hračkárstvo a z peny vykúkajú iba štyri oči.
Zrazu Betka zmeravie, zbystrí sluch.
- Aha, počujem Ordináciu v ružovej záhrade. Idem už von z vane.
Šimon poúča: - Čoby! To teraz nejde. To je len upútávka.
Betka: - Klameš! Ty nechceš, aby som pozerala také emociálne ľudskosti!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ostrihala som si vlasy, zafarbila novou farbou a keďže som hľadala referenčný rámec, prvý po ruke sa objavil náš adolescent.
Pýtam sa: - Tak čo na to hovoríš? Ako vyzerám?
Jakub: - Nó... teda víš čo - nyšt moc... Ale zas lepšá jak žádná.

Dovolenka v Jugoslávii a pak už jen samí pozitiva a sociální jistoty.
Prechádzame hranicami a deti prejavujú živý záujem o to, čo to je a prečo to je. Vložila som do vysvetľovania všetok svoj pedagogický talent, spomenula historické súvislosti, schengenský priestor, Európsku úniu, prístupové štáty, železnú oponu...
Po tom všetkom sa ozve Alžbeta: - Jasné. Takže pred tou búdou bývajú Rakušňáci, a za tou búdou bývajú Chorvani.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jej skloňovanie týkajúce sa národností prejavila krátko po tom na pláži. Hrala sa s dievčatkom, ktoré sme nepoznali, stáli sme obďaleč a tak sme sa jej potom pýtali: - Bety, o čom ste sa s tým dievčatkom rozprávali?
- Ja neviem, bola to Nemkyňa.

Deväťročákovi vysvetľujem fyzikálny jav. Vložím sa do toho, gestikulujem, používam názorné príklady. Keď skončím, s napätím očakávam odozvu.
- Hm, áno. Už to vidím v HáDé...nie je to ešte 3Dé, ale pomaly sa to blíži.

Sused sa pred domom rozprával s mužom a so synom. Započula som čosi, tak som sa chcela mladého dopýtať: - Kubo, aké drevo vám to núkal sused?
- Šak normálne. Ze stromu, né!?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Malí hrali na PlayStation automobilové závody a Šimon kričí: - Huráááá! Som tretíííí!
Malá mu so stoickým kľudom na to: - Keby si bol druhý, tak si predposledný.

Skúšam mladého z literatúry: -...Amerikáno Bezpuči, podľa ktorého bola pomenovaná Amerika...
Kuknem do zošita a ešte aj tam to mal presne takto zapísané. Čo hluchý nedočuje, to si domyslí.

Malá číta komiks: - Dal mu ricínový olej... Mami, prepáč že čítam také uchylácke slová, ale je to tu fakt napísané.
- Aké úchylácke slová?
- No, že ricínový olej!
Po vysvetlení: - Ahá, ja som myslela, že to je nejaký olej z riciny.

Pubertálne dieťa: - Čo je to vlastne neska za svátek?
- Deň Ústavy.
- To teda musel byt porádný ústav, ked máme gvóli temu svátek.

Šimon: - Mamíííí, Bete padla pod stôl kaša!
Alžbeta afektovaný hlasom v hereckej póze: - Áno padla! Ježiši! Volajte políciu! Volajte posily!

- Ja ťa ták strašne ľúbim...
- Mami! To viem už dávno! - karhá ma Šimon.

Nuž, posnažím sa sprostredkovať deťom aj nejakú novšiu informáciu. Túto už vedia a nemienim na nej nič zásadné meniť.

:-)

Želám Vám pekný deň!

Natália Blahová

Natália Blahová

Bloger 
  • Počet článkov:  369
  •  | 
  • Páči sa:  49x

Som sociálna poradkyňa. Ľudské práva, práva dieťaťa, rodinná a sociálna politika sú témy, ktorými sa zaoberám celý svoj pracovný život. Túžim po slušnom štáte, ktorý by fungoval pre ľudí a myslel aj na tých najslabších. Zoznam autorových rubrík:  RodinaúvahyPoéziapocitovkyknižnicaKomentáreu násPolitikafotonezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu