reklama

Moje predčasné Vianoce

Teším sa, že môžem byť poslom dobrých správ. Teším sa za mamy, teším sa za náhradných rodičov a teším sa i za seba.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (138)

Zmeny na prospech všetkých

V parlamente prešla dôležitá novela zákona o sociálnom poistení. Okrem iného zaplátala mnohé diery v legislatíve, cez ktoré utekali štátu milióny a milióny eur. Áno, práve tie diery, na ktoré dlhú dobu verejne poukazoval terajší minister Jozef Mihál. Práve tie diery, ktoré minulá vláda napriek jeho upozorneniam vytrvalo ignorovala a dobrovoľne prichádzala o peniaze, ktoré mali pomôcť tým, ktorí ich skutočne potrebovali. No z cudzieho krv netiekla. A po týchto zmenách už skutočne nepotečie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Materská sa zvyšuje

Tento zákon je dobrou správou pre mamičky, starajúce sa o svoje najmenšie deti.
Materská sa od 1. januára zvyšuje a predlžuje. Doteraz bola vypočítavaná ako 55% vymeriavacieho základu.
Zmena prináša zvýšenie na 60%.
Doteraz mohla matka poberať materskú 28 týždňov. Od nového roku sa táto doba predlžuje na 34 týždňov.
A nie je to všetko. Vláda sa zaviazala, že dokonca svojho funkčného obdobia zvýši materskú na 75% a upraví jej dĺžku poberania na 52 týždňov.

Ochranná lehota

Stávalo sa, že budúca mamička prišla počas tehotenstva o zamestnanie. Či z nutnosti, či zo zlej vôle ju zamestnávateľ prepustil. Ochranná lehota trvala 6 mesiacov a keď vypršala ešte počas tehotenstva, mamička prišla o nárok na materské. Preto sa ochranná lehota touto zmenou zákona predlžuje na 8 mesiacov pre všetky tehotné pracujúce ženy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dvojičky, trojičky a iné -ičky

V novele sa myslelo aj na matky, ktoré boli pri jednom pôrode obdarené viac deťmi. Je to napriek všetkej radosti záťažové obdobie pre rodinu, preto sa dĺžka poberania materského mení z 37 týždňov na 43 týždňov a v rámci rodičovského príspevku budú dostávať na každé dieťa plus 25%.

Náhradní rodičia

Zmena zákona znamená koniec diskriminácie náhradných rodičov. Adoptívni a pestúnski rodičia sa zväčša môžu tešiť zo svojich detí až hodný čas po tom, čo bolo dieťa prepustené z pôrodnice. Radi by s ním boli i tam, radi by ho prebaľovali a kŕmili, no celý proces prijatia dieťaťa do rodiny je nezriedka dlhší ako jeden rok. Materské však mohli poberať len do ôsmeho mesiaca veku dieťaťa.
To znamenalo, že keď si priniesli dieťatko z detského domova až potom, čo oslávilo prvé narodeniny, nárok na materské nemali. Aj napriek tomu, že pracovali, aj napriek tomu, že boli poistení, aj napriek tomu, že sa rovnako museli pripravovať na jeho príchod ako všetci rodičia.
Nový zákon prináša veľkú zmenu.
Materskú môže náhradný rodič poberať, ak jeho rodinku obšťastní drobec do troch rokov veku.
V prípade, že adoptívny alebo pestúnsky rodič prijme do rodiny dve či tri deti v tomto vekovom rozmedzí, materská sa mu predlžuje až na 37 týždňov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Moje Vianoce

Keby ste sa ma spýtali ešte pred týždňom, aký som dostala najkrajší vianočný darček, asi by som vám odpovedala, že to bola gitara. Mala som 10 rokov a dala by som za ňu všetky svoje hračky, bábiky a farbičky. A potom som ju uvidela pod stromčekom. Nádherne sa blýskala a bola moja. Moja splnená túžba.
Keby ste sa ma spýtali na môj najkrajší darček dnes, poviem Vám, že to bolo hlasovanie. O tomto pozmeňováku a potom o celom zákone.
Bola som pri tom a mohla som aspoň trochou pomôcť dobrej veci. Pre toto som tam išla a pre toto tam chcem byť. Verím ľuďom, s ktorými pracujem a poznám ich úmysly. Sú čestné. Prišli pracovať v prospech ľudí. Tak ako dnes v prospech mamičiek.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A ja vám zas a znova budem ďakovať za to, že ste ich tam poslali.

Špeciálne poďakovanie pánovi ministrovi Jozefovi Mihálovi, že pre všetky spomínané mamičky (i oteckov) našiel alebo vyboxoval peniaze. Napriek kríze, napriek stavu verejných financií, napriek minulému rozkrádaniu. 105 miliónov je obrovský peniaz. Ale idú rodinám a to je tá najlepšia investícia.
Ďakujem.

Natália Blahová

Natália Blahová

Bloger 
  • Počet článkov:  369
  •  | 
  • Páči sa:  49x

Som sociálna poradkyňa. Ľudské práva, práva dieťaťa, rodinná a sociálna politika sú témy, ktorými sa zaoberám celý svoj pracovný život. Túžim po slušnom štáte, ktorý by fungoval pre ľudí a myslel aj na tých najslabších. Zoznam autorových rubrík:  RodinaúvahyPoéziapocitovkyknižnicaKomentáreu násPolitikafotonezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu