reklama

TV JOJ ponúka: Vykúzlime čisté svedomie za 2€!

Televízia JOJ sa spikla s Polusom a organizáciou Úsmev ako dar. Čo z tejto prapodivnej trojice vzišlo? Predstavte si - vraj kúzlenie.  Ich slogan znie: „Vykúzlime čaro Vianoc v detských domovoch!" Zmysel je v tom, že pošlete sms-ku v hodnote 2€ , alebo kúpite haraburdy, ako odpustky svojmu zlému svedomiu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (49)
Obrázok blogu

Z plagátu na Vás máva čarovnou paličkou moderátorka Kmotríková v úlohe zvodnej víly plniacej vianočné priania detičkám. Na margo tejto svojej zodpovednej úlohy uviedla nasledovné: „Vždy, keď si spomeniem na deti z detských domovov, tak je mi tak trochu smutno. Preto veľmi rada pomôžem, ak sa dá."

No vidíte, pani Kmotríková, presne ste to pomenovali. Vaša kampaň je pre tých, čo majú rovnako ako vy, iba „tak trochu smútku" . Kto ho má celý, ťuká si prstom do čela.

Už tretí rok sa snažíme, aby deti z detských domovov boli vynechané z vianočného žobrania. Aby sa na nich nepriživovali marketingoví žraloci, aby neboli otŕčané pred kamery, ako živé exponáty, cvičené opičky a nástroje nášho milosrdenstva.
Tretí rok rozprávame o tom, že ak ich budeme my - spoločnosť, stavať do pozície žobrákov, veľmi rýchlo si na to zvyknú a budú otŕčať dlane, aby sme im dávali, lebo sú chúďatká. Krivíme im chrbát, ničíme ich dôstojnosť. Neskôr tak budú pristupovať k životu. Dajte mi, lebo som z domova. A okamžite!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kampaň proti zneužívaniu domováckych detí na žobranie sme rozbehli kedysi s Idou Želinskou, bývalou riaditeľkou detského domova Pohoda. Ona, ako riaditeľka jasne deklarovala, že deti v jej detskom domove aj bez žobrania a okázalých darov netrpia hladom, venujú sa krúžkovej činnosti, obliekajú si pekné veci, hrajú sa s modernými hračkami. Že peniaze a veci, ktoré nepotrebujú a dostávajú len tak, lebo chcú a nastavia dlaň, sú pre nich škodlivé. Dávajú im signál o tom, že spoločnosť ich má za menejcenných, učí ich zneužívať pocit viny, učí ich žobrať.


A že to nie sú len dohady, nám dokázali samé krátko pred minuloročnými Vianocami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V detskom domove Pohoda boli všetci uzrozumení s tým, že u nich sa nežobre. Preto deti nevymŕzali pri stánkoch na vianočných trhoch, nemuseli predávať medovníky a vyspevovať papalášom koledy za šek.
V hlave jedného zamestnanca však hlodalo pokušenie. Prečo si nepýtať, keď všetci tak radi tým úbožiatkam dajú. Rozhodol sa preto svojvoľne napísať direkt mail všetkým známym i neznámym, v ktorom oslovuje týchto ľudí s požiadavkou o konkrétne vecné dary. Tu je stanovisko Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie.
O chvíľu už v detskom domove na každom rohu prekračovali škatule plné šampónov, pasteliek, desiatky mp3 prehrávačov, lopty, hračky, fény, oblečenie...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Žobranie sa vypláca - povedali si dorastenci pri prehŕňaní sa v záľahe nepotrebných vecí.
Ale oni by radšej peniaze. A keďže bolo moratórium na žobranie porušené, ba dokonca psychológom, prečo by si neprivyrobili aj oni niečo na vianočných trhoch.
Obliekli si tričká s logom Úsmev ako dar, do kartónovej škatule urobili zvrchu dierku a boli pripravení vyraziť do ulíc.
Ich potešenie z pribúdajúcich peňazí netrvalo dlho. O chvíľu sa to dozvedela riaditeľka, ktorá pustila všetko z ruky a ponáhľala sa odchytiť koledníkov. Po tom, ako im vyčistila žalúdok a vysvetlila ešte raz všetko to, prečo nie je dobré, aby chodili po žobraní, jej jeden z mladíkov s úprimným údivom v tvári a odhodlaním v hlase vraví: - Nebojte sa, veď my by sme aj vám niečo pekné kúpili!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A ona sa nebála. Isto by boli kúpili. A neuvedomili by si, prečo ju ten darček vôbec neteší. Nepochopili jej slová. Veď v ich mene už vyžobrali dospelí všakovaké hlúposti, tak prečo by nemohli oni. Veď je to také jednoduché. Všetci im radi dávajú. Veď ony sú tie chúďatká z domova.

Prečo nepošleme žobrať vlastné deti?
Lebo je nám jasné, že by sme ich tým naučili niečo, čo im v budúcnosti môže ublížiť.
Prečo nám to teda nie je tak isto jasné pri deťoch z domova?
Zrejme preto, že nám nezáleží na nich tak, ako na vlastných. Pravda, komu na nich v skutočnosti záleží?

Ktovie, kde bude JOJka, Polus i všetci ostatní používatelia týchto detí, keď raz budú stáť zmätene za bránou detského domova. Už to nebudú tie rozkošné domovácke detičky, ktoré recitujú a spievajú na počkanie. Už to budú mladí ľudia, od ktorých sa budú očakávať činy. Ale očakávať možno od nich iba to, čo bolo do nich vložené. A tie naše vedia skvostne žobrať. My všetci ich to učíme.

Zabudli ste im ale povedať, milí darcovia, že potom už nikdy od nikoho nič zadarmo nedostanú. Lebo je to marketingovo a divácky nezaujímavé.
Zabudli ste im vysvetliť, že táto vaša priazeň je dočasná. Iba dovtedy, kým budú rozkošné a kým budú vyvolávať ľútosť.

Ak chcete skutočne pomôcť deťom z detských domovov, pomôžte im v tom, aby mohli byť raz životaschopné a úspešné. Každý z nás môže namiesto pár drobných ponúknuť oveľa viac.

Výzva pre riaditeľov detských domovov.

Natália Blahová

Natália Blahová

Bloger 
  • Počet článkov:  369
  •  | 
  • Páči sa:  49x

Som sociálna poradkyňa. Ľudské práva, práva dieťaťa, rodinná a sociálna politika sú témy, ktorými sa zaoberám celý svoj pracovný život. Túžim po slušnom štáte, ktorý by fungoval pre ľudí a myslel aj na tých najslabších. Zoznam autorových rubrík:  RodinaúvahyPoéziapocitovkyknižnicaKomentáreu násPolitikafotonezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu